Dieta dla sportowca

Pudełkowa dieta dla sportowca

Dieta dla sportowca różni się od zwykłej. Ten oczywisty fakt nie podlega żadnym dyskusjom. Inaczej bowiem należy traktować organizm przyzwyczajony do większego niż zwykle wysiłku. Aktywność fizyczna wymaga znacznie większej energii oraz dostarczania organizmowi właściwych składników odżywczych. Dieta dla sportowców siłowych i wytrzymałościowych to jadłospis dobrany odpowiednio do zapotrzebowania. Inaczej bowiem odżywiać się będą amatorzy, inaczej zawodowcy. Różnicę stanowi także intensywność treningów i czas ich trwania. Inna będzie dieta dla sportowca na zrzucenie wagi, inna dla tych, gdzie odchudzanie jest niepożądane. Jadłospis dla sportowca amatora i zawodowca łączą właściwe składniki — węglowodany, białka i zdrowe tłuszcze. Zapotrzebowanie organizmu jest na nie znacznie większe niż w wypadku osób preferujących mniejszy wysiłek. Stąd tak istotny jest dobór odpowiednich potraw, które dostarczą odpowiednią ilość energii. Wiąże się to z odpowiednią kalorycznością posiłków. Dieta pudełkowa dla sportowców od Green-Box została przygotowana zarówno dla amatorów, jak i zawodowców. Przewiduje potrzebę utrzymania odpowiedniej wagi ciała. Pomoże schudnąć lub zwiększyć masę. Przykładowy jadłospis dla sportowca przewiduje 4 lub 5 posiłków. Dieta podzielona jest także na wartość energetyczną. Zdrowe odżywianie dla sportowców od Green-Box to:

  • dieta pudełkowa na odchudzanie dla sportowców1500 i 1800 kcal dostarczanych w formie 4 posiłków;
  • pudełkowa dieta sportowca pragnącego zachować wagę – 2000, 2200, 2500 kcal w formie 5 posiłków;
  • dieta pudełkowa dla sportowca wysiłkowego, siłowego lub chcącego zwiększyć masę ciała – 2800, 3000, 3500 kcal w formie 5 posiłków.
Dieta pudełkowa dla sportowca - catering dietetyczny GREEN-BOX

Pudełkowa dieta dla sportowca - gdzie wozimy?

Dieta pudełkowa dla sportowców jest częścią rozbudowanego menu od Green-Box. Z powodzeniem dostarczamy ją we wszystkich większych miejscowościach. Dieta pudełkowa dla sportowców z powodzeniem sprawdzona została w miastach: Warszawa i okolice, Łódź, Poznań, Szczecin, Rzeszów, Kraków, czy też Trójmiasto. Sprawdź na mapie czy dostępna jest także u Ciebie!

Zbilansowany catering dietetyczny dla sportowca

Odżywianie sportowca amatora i zawodowca to specyficzna dieta. Najważniejszym składnikiem w jadłospisie są węglowodany. Odpowiedzialne są za energię dla organizmu. Dla osób aktywnych fizycznie ich zapotrzebowanie w jadłospisie sięga 65-70%. Istotne przy tym jest, by były to węglowodany złożone charakteryzujące się niskim indeksem glikemicznym. To przede wszystkim warzywa, część owoców, produkty z pełnego ziarna oraz makarony. Zawarta w nich glukoza dostarcza energię dla mięśni i mózgu. Jadłospis dla sportowca powinien przewidywać dostarczanie w ciągu doby około 5g węglowodanów na każdy 1 kg masy ciała. Przed treningiem zalecane jest spożycie połowy tej ilości. Warto przy tym pamiętać, że najlepszym posiłkiem będzie ten bogaty w skrobię. Podnosi ona stopniowo poziom cukru we krwi, dzięki czemu opóźnia się moment zmęczenia. Podczas treningów trwających dłużej niż godzinę zaleca się uzupełnianie węglowodanów w jego trakcie.

Kolejnym niezbędnym składnikiem w jadłospisie sportowcówbiałka. Powinno stanowić ono około 20% diety. Zapotrzebowanie organizmu na białko rożni się w zależności od stopnia wkładanego w dyscyplinę wysiłku. Waha się ono od 1,2g na każdy 1 kilogram masy ciała w dyscyplinach wytrzymałościowcyh do 2g w sportach siłowych. Nie powinno się przekraczać wielkości 2,5g na kilogram masy ciała.

Podczas odżywiania się sportowców nie należy zapominać o tłuszczach. To najbardziej energetyczny składnik diety. Odpowiadają za magazynowanie energii. Ich udział w diecie powinien sięgać 10-15%. Tłuszcze mają wpływ na realny przyrost tkanki mięśniowej. Ich zastosowanie w jadłospisie powinno być jednak dopasowane do wieku, rodzaju uprawianej dyscypliny, a także płci. Istotny jest przy tym rodzaj spożywanych tłuszczów. Wyróżnia się wśród nich nienasycone (głównie roślinne) i nasycone (głównie zwierzęce). Ich stosunek w diecie zależny jest od uprawianej dyscypliny, przy czym przeważać powinny te zdrowe, nienasycone.

Pudełkowa dieta dla sportowców - catering dietetyczny Green-Box

 

Niezwykle ważne w zbilansowanej diecie dla osób uprawiających sportwitaminy i niezbędne do funkcjonowania organizmu minerały. Powinny pochodzić one ze spożywanych pokarmów. Są znacznie lepiej przyswajane przez organizm niż suplementy dostępne w postaci tabletek. Najważniejszymi dla sportowca są witamina D oraz składniki mineralne w postaci żelaza i wapnia. Witamina D ma udzial w przyswajaniu wapnia. Ten z kolei jest składnikiem budulca kości i odpowiada za energię mięśni. Żelazo ma znakomity wpływ na transport tlenu do komórek ciała. Zwiększa wydolność organizmu.